Til- og fraflytning
Ved indflytning
Nyindflyttere overtager ikke en istandsat lejlighed. Idéen med en B-ordning er, at det er lejeren som flytter ind, der sætter lejligheden i stand. På den måde kan indflytteren få de ønskede tapeter og farver. Boligen istandsættes kun, hvis der efter Albertslund Boligselskabs skøn er et ekstraordinært behov for det eller som følge af misligholdelse efter den fraflyttede lejer. Istandsættelsesarbejde af denne karakter afholdes ikke over boligens vedligeholdelseskonto og udføres i de første 14 dage af bo perioden efter aftale med ny lejer.
Ved fraflytning
Boligen istandsættes ikke ved fraflytning, undtagen hvis der er tale om misligholdelse. Fraflytteren afholder alle udgifter pga. misligholdelse.
Når boligen er opsagt til fraflytning, kan der ikke længere disponeres over beløb, som står på boligens vedligeholdelseskonto. Beløbet på vedligeholdelseskontoen følger altid lejligheden og ikke lejeren. Boligen afleveres til den tilflyttende lejer med de midler, der eventuelt står på kontoen på overdragelsestidspunktet.
Ved fraflytning fra et boliglejemål bedømmes vedligeholdelsesstandarden, og der tages stilling til, hvilken istandsættelse der skal foretages – og hvem der skal betale for det. Bedømmelsen sker på baggrund af den vedligeholdelsesstandard, som afdelingen har besluttet, at et boliglejemål skal have, når den nye lejer flytter ind.